duminică, 29 decembrie 2013

Rolul imaginilor în educaţie


   Materialul didactic cu impactul cel mai mare în procesul de predare-învăţare este imaginea. Cu caracter predominant figurativ la vârstele mici, schiţată ori simbolică la cei mai mari, imaginea este întruchiparea principiului intuiţiei enunţat de Comenius în secolul al  XVII-lea şi rămas întru totul adecvat şi cerinţelor învăţământului contemporan.
    Se ştie că la vârstele mici cer o comunicare prin imagini (însoţite sau nu de text), îndeosebi prin imagini figurative. Acestea îndeplinesc  în principal, funcţiile de:
Transmitere de informaţie;
Clarificare de informaţie (imaginea îi permite copilului să emită predicţii asupra cuvântului scris ori să verifice sensul cuvântului citit);
Suportul pentru textul oral sau scris (de exemplu lectura după imagini sprijină expunerea orală);
   Subiectele ce pot fi  abordate prin intermediul imaginilor sunt foarte numeroase şi variate, cuprind, practic, toate activităţile de cunoaştere/ materiile de învăţământ.
    Pentru a evidenţia importanţa imaginilor în educaţie voi prezenta procedeul lui Stack unde imaginile sunt stimuli pentru a alcătui propoziţii. Procedeul se bazează pe un set de jetoane pe care se găsesc imagini cu ajutorul cărora se pot construi propoziţii de tipul SVO (subiect-verb-obiect). Subiectul şi obiectul sunt figurate prin desene ale unor obiecte / fiinţe concrete.  
Verbul este figurat printr-un simbol grafic ce le este explicat copiilor cu prilejul unei activităţi anterioare. De exemplu, o săgeată care intră într-un recipient (cameră, cutie, casă) exprimă verbul << a intra >>. Desenele sunt schiţate, ele nu trebuie să arate foarte realist, astfel că orice cadru didactic le poate face rapid pe tablă. Este bine ca, în timp, cadrul didactic să-şi alcătuiască seturi de jetoane cu asemenea desene ce pot fi utilizate în  activităţile de grup şi în cele individuale. Jetoanele sunt aranjate într-o anumită poziţie care permite << citirea >> lor de către copil şi alcătuirea unor propoziţii.
    Când se începe predarea-învăţarea scris-cititului, copiii (pe grupe sau individual) alcătuiesc propoziţii din cuvinte scrise pe jetoane ori le scriu direct pe caiet.
Subiectele pot primi nume proprii ori pot fi înlocuite cu pronume personale.
    Astfel pe baza seturilor de jetoane: << fata >>- << a intra >>-<< casă >>, copilul spune / scrie propoziţia: << Fata intă în casă. >> Pe baza jetoanelor: << fata >>-<< a intra >>-<< maşină >> se obţine: << Fata intră în maşină. >>


  Săgeata ce indică direcţia opusă recipientului simbolizează verbul << a ieşi >>, iar jetoanele se citesc: << Fata iese din maşină. >> / << Fata iese din casă. >>



Sursa:
  • Dumitrana, M. (2005). Jocuri şi jucării pentru preşcolari-ghid metodic de activităţi realizate cu ajutorul unor materiale simple. Editura Compania: Bucureşti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu